Friday 26 February 2016

NEGARA BANGSA



Negara bangsa merupakan salah satu konteks dalam Malaysia. Negara bangsa juga merupakan konsep atau pembentukan sesebuah negara. contohnya di Malaysia sendiri perbagai bangsa menjadi asas pembentukan negara Malaysia. Bangsa juga boleh dirujuk sebagai budaya ataupun etnik. Seperti di negara kita, Malaysia mempunyai pelbagai kaum yang terbesar seperti Melayu, Cina dan India. kesefahaman dalam pelbagai budaya dan bangsa ini melahirkan masyarakat yang terintegriti dalam kalangan masyarakat malaysia.


Golongan mahasiswa merupakan golongan yang berpendidikan dan mempunyai ilmu dalam bidang tertentu. mahasiswa merupakan golongan yang penting dalam mencorakkan pembinaan negara Malaysia pada masa akan datang. Jadi golongan ini mempunyai peranan penting dalam proses pembinaan negara bangsa. Mereka ini merupakan golongan penduduk yang umumnya terlibat dengan pelbagai jenis perkhidmatan dan melaksanakan perancangan pembangun serta pentadbiran dalam negara ini.


Dalam pembentukan negara bangsa perlu melalui aspek kenegaraan yang merujuk kepada negara dan aspek kewarganegaraan yang merujuk kepada bangsa. Konsep kenegaraan seharusnya dipupuk dalam diri rakyat negara demi mencapai keutuhan sebagai kumpulan sosial. semangat kenegaraan ini boleh ditanam melalui simbol-simbol yang mewakili keutuhan negara seperti bendera Malaysia, lagu kebangsaan Rukun Negara dan sebagainya. Konsep kenegaraan pula dapat dilihat melalui bangsa yang terdapat di negara ini seperti Melayu, Cina, India dan lain-lain yang disatukan melalui kewarganegaraan yang sama iaitu warganegara Malaysia.


Kemerdekaan negara yang dicapai pada 31 Ogos 1957 yang kemudiannya diperutuhkan lagi denganpembentukan Malaysia pada 16 September 1963 telah menyaksikan penggabungan wilayah Semenanjung, Sabah dan Sarawak berjaya merealisasikan konsep 'Satu Negara Satu Bangsa'.

1 comment: